کوهنوردی که با خوردن سویا توانست به قله اورست صعود کند

پروتئین ها برای تغذیه و سلامت انسان ضروری هستند و برای رشد بدن انسان بسیار مهم هستند پس بهتر است بدانیم که سویا از چی درست میشه.

در حالی که پروتئین های حیوانی برای چندین دهه به عنوان منبع اصلی پروتئین در رژیم غذایی در نظر گرفته می شوند، در سال های اخیر یک تغییر پارادایم در الگوهای مصرف رژیم غذایی در میان جمعیت عمومی به سمت پروتئین های غذایی مبتنی بر گیاه وجود دارد.

در نتیجه تولید پروتئین گیاهی در صنایع غذایی به شدت افزایش یافته است تحقیقات منجر به نگاهی دقیق تر به منابع مختلف گیاهی و ظرفیت آنها برای جایگزینی پروتئین های حیوانی معمولی به دلایل بهداشتی و محیطی شده است.

پروتئین سویا یک پروتئین با کیفیت بالا با امتیاز اسید آمینه اصلاح شده با قابلیت هضم پروتئین (PDCAAS) 1.00 است که نزدیک به برخی از پروتئین های منابع حیوانی مانند گوشت و لبنیات است.

پروتئین های سویا حاوی اسیدهای آمینه ضروری متعادل هستند، به جز آنهایی که حاوی گوگرد مانند متیونین هستند آنها همچنین دارای بافت های مطلوب با امکانات بی پایان برای فرموله کردن محصولات غذایی پیچیده بر پایه سویا هستند.

سویا

به دلیل محتوای پروتئین بالا و تطبیق پذیری در تولید محصولات غذایی، پروتئین های سویا منبع اصلی پروتئین های گیاهی هستند و به طور گسترده توسط جمعیت های مختلف در سراسر جهان مصرف می شوند.

این بررسی ابتدا به طور خلاصه پروتئین های گیاهی را با پروتئین های حیوانی در رابطه با مزایای سلامتی و زیست محیطی، ترکیب اسید آمینه و قابلیت هضم پروتئین مقایسه کرد.

به عنوان یکی از محبوب ترین پروتئین های گیاهی، پروتئین سویا معرفی شد و فرآیندهای تولید فرآورده های آن (فرآوری حرارتی، جداسازی پروتئین و تخمیر) به تفصیل مورد بحث قرار گرفت در نهایت، با تجزیه و تحلیل مطالعات بالینی اخیر، رابطه بین مصرف پروتئین سویا و بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی، علائم یائسگی زنان، پوکی استخوان، سرطان و چربی‌های شکمی مشخص شد.

سویا در محیط های مختلف کشت می شود و شرایط وحشی و کشت، باعث می شود سویا از نظر ترکیبات پروتئینی متفاوت باشد. علاوه بر این، محرک هایی مانند اصلاح ژنتیکی نیز می توانند بیان پروتئین سویا را تغییر دهند.

دو گروه از چهار گروه پروتئینی در پروتئین سویا یافت می شوند: آلبومین ها (محلول در آب) و گلوبولین ها (محلول در نمک) نوع پروتئین اولیه در سویا گلوبولین است.