خوردن میوه خشک زرین اعلام ممنوعیت این محصول توسط طالبان شد

میوه خشک زرین مخصوصاً در فصل زمستان مصرف می شوند، به هضم غذا کمک می کنند و یک جایگزین ضروری برای رژیم غذایی هستند.»

میوه های گرمسیری مانند کیوی، پاپایا و آناناس به میوه های خشک مانند زردآلو، آلو و انگور تهیه شده برای ماه های زمستان اضافه می شود و از آنجایی که مقدار آب موجود در آن کم است، میکروارگانیسم هایی باعث فساد غذا می شوند. نمی تواند توسعه یابد و تکثیر شود.

با کاهش 90 درصد آب میوه های خشک و میوه های تازه به 10-20 درصد به دست می آید. با این فرآیند، میزان قند سبزیجات و میوه هایی که میزان آب آنها کاهش می یابد، افزایش می یابد و ماندگاری آنها افزایش می یابد.

پس از خشک شدن، تمام مواد معدنی به جز ویتامین C حفظ می شوند، میوه های خشک در درجه اول با پتانسیل آنتی اکسیدانی بالا از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

از میان میوه ها مناسب ترین میوه ها برای خشک کردن عبارتند از: سیب، گلابی، گیلاس، آلو، زردآلو، انگور و توت، کیوی، انبه، موز، توت فرنگی و آناناس. این میوه‌های خشک فواید مختلفی دارد.

گلابی خشک از نظر ویتامین بسیار غنی است. عملکرد منظم کلیه ها را تضمین می کند. ادرار را فراوان می کند. به دفع شن و سنگ در کلیه کمک می کند. فشار خون بالا را کاهش می دهد.

خون را تمیز می کند و عملکرد طبیعی همه غدد را تضمین می کند. کم خونی را درمان می کند و از یبوست جلوگیری می کند. اعصاب را آرام می کند. خستگی روحی را برطرف می کند.

تشنگی را برطرف می کند. ترشح بزاق را افزایش می دهد. استفراغ زنان باردار را کاهش می دهد. سوء هاضمه را درمان می کند. دیابتی ها نیز می توانند آن را بخورند. کسانی که معده ضعیفی دارند کمپوت آن را بنوشند. اگر قبل از غذا خورده شود، حتی بیشتر از فایده آن می شود.